VERDRAAIDE FEITEN

Door Berry 23 dec 2016

Compliance

We gaan het niet meer hebben over de autofabriek uit Wolfsburg. Het is verleidelijk om de ingenieurs daar nog eens onder uit de zak te geven, maar die arme jongens hebben genoeg ellende over zich uitgestort gekregen.

Nee, ik ga een paar jaar terug, terug naar de periode dat de regering bedacht dat zuinige auto’s minder wegenbelasting/bijtelling (of helemaal niets) hoefden te betalen. Daarmee werden deze auto’s ook zeer populair in de lease.

Om een lang verhaal kort te maken; mijn vrouw kreeg een auto met het zogenaamde A-label uit het land waar de maffia huist. Vrij van wegenbelasting en ontzettend zuinig. Met dat karretje zouden we maar liefst 29,7 kilometer kunnen rijden voordat de eerste liter benzine verbrand was. Dat is echt veel en de auto is dus erg zuinig. Trots als een pauw rijdt mijn vrouw in haar auto.

Na een paar week meldt ze dat het ‘tank is leeg’-lampje brandt. “Hoeveel kilometer heb je gereden?”, vraag ik. Ze antwoordt “zeshonderd”. Ik geef haar aan dat ze twaalfhonderd kilometer op een tank kan rijden. Ze vindt het vreemd dat de auto desondanks aangeeft dat hij weer volgegooid wil worden. Ik geef haar deze keer gelijk. Ik gooi hem vol en rijd direct door naar de garage die me deze auto heeft verkocht. Ik wacht geduldig op mijn beurt en begin verhaal te halen bij de verkoper. Bij het aanhoren van mijn verhaal ontstaat een grijns op zijn gezicht. Aan mijn reactie merkt hij wel dat ik een ander gezicht van hem verwacht.

Hij vertelt mij hoe dat gemeten wordt, met aparte banden, airco uit, radio uit, alle spiegels eraf, randen afgeplakt en een chauffeur van 40 kilo die getraind is om het parcours zo zuinig mogelijk af te leggen. De buitentemperatuur moet tussen de twintig en vijfentwintig graden liggen en het is altijd windstil. Hij voegt toe dat de auto zelfs apart wordt afgesteld voor de proef. Ik ben blij dat ik een riem om heb anders zou de broek afgezakt zijn. “Maar wat bedoelen jullie dan met die 29,7 kilometer?”, vraag ik hem. Met name de ‘komma 7’ geeft toch aan dat het een erg precieze test is, anders noteer je geen decimalen. Ik vertel hem dat ik nog geen vijftien kilometer op een liter kan rijden.

De man complimenteert mij met dit mooie verbruikscijfer en geeft dan aan dat ik dan wel heel erg zuinig kan rijden. Ik doe mijn handen gauw in de zak om mijn eerste neiging te onderdrukken. Dit durf ik diefstal bij daglicht te nomen. Oké, ik hoef geen wegenbelasting te betalen, maar op basis waarvan? Op basis van onhaalbare verbruikscijfers? Waar is de integriteit?

Het resultaat van de belastingmaatregel was duidelijk, met name de A-label diesels waren niet aan te slepen. De hybride auto’s idem dito. En de lage verbruikscijfers werden niet gehaald. Dit soort flauwekul met belastingvoordeel is inmiddels achter de rug en het resultaat is dat de A-label auto’s veel minder verkocht worden en snel in waarde dalen. Miljoenen minder belasting is er gevangen en wat levert het nu op? Tja, wie het weet, mag het zeggen.