Lessons learned - Workshop Crisismanagement 6 mei 2022

Wat zijn de belangrijkste lessons learned van de Workshop Crisismanagement van 24 maart 2022? Het crisisteam dat deze workshop begeleidde heeft het voor je op een rijtje gezet. Doe er je voordeel mee!

Oscar Koeroo, de voorzitter van het CMT, gaf als tips:
•    schrijf de mogelijke crisisscenario's uit op een whiteboard, je kunt dan op basis van het verloop van de crisis scenario's wegstrepen én hebt daardoor zicht op de huidige en potentiële crisisscenario.
•    Tevens gaf als tip dat het heel erg belangrijk is om de IT afdeling te steunen tijdens een crisis, zoek samen naar een oplossing.
 
Frank Breedijk, de CISO van het CMT, gaf als leerpunt:
•    zorg dat je de onderhandeling met de cybercriminelen goed doet, zorg dat je dit doet zonder frustratie, zonder angst voor je baan en zonder verslagenheid. Schakel bijvoorbeeld een tussenpartij in die ervaring heeft met het doen van onderhandelingen met cybercriminelen om zo de succeskans te verhogen.
 
Lucinda Sterk, de crisiscommunicatie expert, gaf als tip:
•    Koop tijd door vroegtijdig te berichten over de crisissituatie.
•    Zorg dat je de interne mensen meeneemt in de communicatie, communiceer niet alleen extern.
•    Transparantie m.b.t. de crisis vergroot de acceptatie van de situatie.
 
Vaisha Bernard, de technisch expert, gaf als tip:
•    Zorg dat je de basis op orde heb qua preventieve en detectieve maatregelen om crisis te voorkomen. Als het dan toch gebeurd schakel dan professionele hulp in die direct snelle response kan doen.
 
René de Jong, de logger, gaf als tip:
•    Formaliseer het besluitvormingsmodel, zodat er op gestructureerde wijze beslissingen worden genomen.
•    Begin direct met het vastleggen van gebeurtenissen en acties.

Achtergrondinformatie over deze workshop